کپر و کپر نشینی بلوچستان

کپر چیست ؟

 

باتوجه به این که استان سیستان و بلوچستان از پهناورترین استان های کشور است، بافت و اقلیم متفاوتی دارد، که این تنوع اقلیمی به نوبه ی خود باعث تنوع شکل و ساختار خانه های این منطقه شده است. در این استان پهناور و شگفت انگیز هنوز هم می توان خانه هایی را که از سنگ، گل و خشت ساخته شده مشاهده کرد. اما هر چه به جنوب این استان نزدیک تر می شویم شکل و جنس سازه ها تغییر کرده و خانه ها به سکونتگاه هایی به نام کپر تبدیل میشوند. این سکونتگاه متفاوت (کپر بلوچستان) سبک زندگی مردم بلوچستان را بیان می کند. سازه ی کپر یک پلان بسیار ساده دارد، این پلان مستطیلی شکل یا دایره ای شکل است و جداره های آن با شاخه های درخت خرما پوشیده می شود. این بنای مخصوص که با تنه، شاخه و برگ درخت نخل به وجود آمده کپر نامیده می شود و قدمتی برابر با تاریخ معماری یکجا نشینی دارد. بی شک ساخت این بنا به این سبک نه تنها محصول مصالح بومی این منطقه بوده است، بلکه مزایایی داشته که باعث محبوبیت و دوام آن در طی سالیان دراز شده است.

 

 

از زمان های قدیم مردم نواحی جنوبی کشور مانند مردم بلوچستان برای استراحت روزانه یا دائم خود کپر می ساختند. کپرها نه تنها برای اقامت موقت بلکه برای اقامت دائم نیز سکونتگاه مناسبی به شمار می روند، زیرا سبک معماری کپرها مناسب با آب و هوای این منطقه بوده و معماری آن بر مصالح بومی استوار است.

از دیگر دلایل محبوبیت کپر در گذشته امکان خنک‌سازی آن بوده به ‌نحوی‌ که با پاشیدن مکرر آب بر سطح بیرونی آن، تگردها مرطوب می‌شد و عبور نسیم به کاهش دمای درون کپر کمک شایانی می‌کرد. از مزایای دیگر کپر که در عصر حاضر نیز مزیتی برای ساختمان‌های مدرن امروزی محسوب می‌شود، می توان به این موارد اشاره کرد: سبک بودن سازه، ضد زلزله بودن آن، ساخت سریع، استفاده از مصالح قابل بازیافت و کم مصرف، که همه این موارد در کنار هم باعث می‌شود در مبحث معماری پایدار نیز کپر جایگاه قابل قبولی داشته باشد.

 

منابع:

ایران هتل آنلاین

ایسنا

 

 

 

 

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش